In de zomer las ik een interessant artikel over dankbaarheid van Ben Tiggelaar. Dit wil ik graag met je delen.

Want ook al zien we zoveel ellende om ons heen, of  misschien zit jij er zelfs middenin, er blijft altijd iets over om dankbaar voor te zijn.Ons land bungelt qua dankbaarheid hopeloos onderaan de ranglijsten (volgens de psychologen Seligman, Peterson en Park).

Persoonlijk heb ik ervaren hoeveel effect het heeft (op oa  je humeur) als je oefent in dankbaarheid. De dingen die niet goed gaan, lijken ineens minder zwaar.  Het vergt enige oefening, maar daarna pluk je er de lekkerste vruchten van!

 

Vertellen aan je dierbaren dat je ze dankbaar bent, vergroot je geluk. Bekijk dit filmpje maar eens, het is een experiment met dankbaarheid:

https://www.youtube.com/watch?v=oHv6vTKD6lg

 

 

Waar ben jij dankbaar voor? Of wie ben je dankbaar? Laat het me weten. Ik lees jouw verhaal graag!

Dankbaar zijn

Oefenen in dankbaarheid heeft positieve effecten:

* Je ervaart meer geluk 

* Het is goed voor je geestelijke gezondhed
* Je ervaart minder negatieve emoties
* Het is goed voor je lichamelijke gezondheid
Wie groeit in dankbaarheid wordt minder vaak ziek, krijgt een lagere bloeddruk en gaat meer sporten. En wie zijn dankbaarheid regelmatig uit naar anderen, levenspartner, gezin, vrienden, collega’s, verbetert zijn relaties.
Bijzonder aantrekkelijk toch?
Maar hoe doe je dat? De volgdende technieken blijken echt te werken.
5 technieken
1. Neem elke dag een vast moment om in je hoofd ‘zegeningen te tellen’. Bijvoorbeeld vlak voordat jij gaat slapen. Zet op een rijtje wat goed ging.
2. Houd een dankbaarheidsdagboek bij. Noteer wekelijks minstens drie dingen waar je danlbaar voor bent.
3. Schrijf minstens maandelijks één bedankje, een kaartje, email of appje aan iemand die je ergens mee heeft geholpen.
4. Een van de meest effectieve oefeningen: schrijf een brief aan iemand die je eigenlijk al veel eerder had moeten bedanken en breng deze
daarna persoonlijk langs.
Het geluksgevoel dat dit oplevert begint meteen en blijft een aantal weken meetbaar.
5. Een heel andere techniek: denk af en toe aan dood en verlies. Sta stil bij je eigen sterfelijkheid en die van je dierbaren, Stel je voor dat mooie en goede dingen die je hebt meegemaakt nooit gebeurd waren.. Of geef, tijdelijk, daadwerkelijk iets op waar je van geniet.
Bron en inspiratie: NRC Next, column van Ben Tiggelaar